mandag 9. januar 2017

BESTEMOR SIN DUKKE

Så har endelig Bestemor fått sin egen dukke.
Hun kom rett over nyttår med en fin garderobe.
Strømpebukser og sko, jakke og kåpe og diverse tilbehør hadde hun med seg.
Og før hun kom strikket jeg noen klær til henne.
Nå har hun fått navn.  "Stina" var to og et halvt  år gamle Lars sitt forslag. Storesøster Lilja og Bestemor var enig i at det var et fint navn som passet, så nå heter hun det.

Lilja, som er fem og et halvt år, hjelper meg med å holde henne kledd etter vær og anledning.
Hun synes det er veldig kjekt, og har allerede bestemt at hennes bursdagsønske blir en venninne til Stina.  Men det er lenge til august, så hun må vente.
I mellomtiden nyter Stina godt av det.

Jeg har to strikkebøker med dukkeklær.
Begge er innholdsrike og fulle av inspirasjon.
Det passer veldig godt å bruke restegarn til oppskriftene.

"Dukkestrikk" av Målfrid'Gausel er den jeg har brukt mest.
Men nå skal jeg prøve noen av oppskriftene i "Fantasifulle dukkeklær" av Lise Nymark.
Jeg må jo sørge for at dukkene til barnebarna også har klær.
Det morsomste med å leke med dukker er jo å være sammen om det. Og nå er det flere barnebarn som kommer i den alderen at de vil etterlyse sin egen.  Jeg kan jo ikke gjøre forskjell på gullungene mine.

Det morsomme med å strikke dukkeklær, er jo at det går forholdsvis fort.  Og jeg får brukt en del restegarn. De små plaggene er også greie når armer og skuldre gjør litt vondt ;-)