fredag 10. januar 2014

KNEKKEBRØD OG FROKOSTBLANDING

I dag har jeg bakt knekkebrød, mikset ny frokostblanding og laget lefsedeig.
Frokostblandingen består av lettkokte havregryn, linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og gresskarfrø.
Rosiner og nøtter tilsetter vi etter smak og behag.
De siste åra har det blitt mindre og mindre brød her i huset, og frokostblandingen har tatt over.
Vi bruker ekstra lettmelk eller kulturmelk til den.
Både mannen min og jeg føler at dette metter lenger, og gir større velvære enn brød med pålegg.
Knekkebrødene blir jobbmat og av og til kaffimat.
Og det holder ikke med en porsjon i uka, men når jeg blander alt uten sammalt rug i vannet før jeg går på jobb, så er det stort sett bare  melet og steikingen igjen til ettermiddagen.



Jeg lager også knekkebrød med de samme ingrediensene, samt rugmel, kruska- og
havrekli.
Ja, - og vann da.
Både frokostblandingen og knekkebrøda har mye mer smak enn brød.
Og de metter fortere og lenger.
Oppskrift:
7 dl vann
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
1 dl kruskakli
1 dl havrekli
3 dl lettkokte havregryn
3 dl sammalt rug
2 ts salt

Smør deigen tynt utover 3 steikeplater.
Bruk en bred kniv dyppet i vann.
Steik med varmluft på ca. 160 grader til knekkebrøda er gyldne.

Jeg laget jo også deig til mørlefser, og i morgen blir det baking. Godt å ha i fryseren,
Ikke så sunt akkurat, men veldig godt.